Bekkenfysiotherapie

De spieren van lage rug, buik en bekken spelen een belangrijke rol bij houding en beweging. Daarnaast hebben de spieren van de bekkenbodem een belangrijke rol bij plassen, ontlasten en vrijen.
De bekkenfysiotherapeut richt zich op mensen met klachten in het gebied van het bekken, de lage rug, de heupgewrichten, de buik, de billen en het bekkenbodemgebied. Mensen die klachten in deze regio hebben kunnen zowel mannen en vrouwen als kinderen zijn, van alle leeftijden.
Klachten die te maken kunnen hebben met het niet goed functioneren van de bekkenbodemspieren zijn:

• Ongewild verlies van urine en/of ontlasting (incontinentie)
  • Niet te onderdrukken aandrang om te plassen en/of te ontlasten of veel te vaak plassen en/of ontlasten
  • Moeizaam plassen of kwijt kunnen van ontlasting of obstipatie
  • Klachten bij verzakking van blaas, baarmoeder, endeldarm
  • Klachten na operaties van het bekken- of buikgebied
  • Zwangerschapsgerelateerde bekkenpijn (voorheen bekkeninstabiliteit)
  • Pijn rondom het bekken, de anus of de geslachtsdelen
  • Seksuele problemen (pijn bij vrijen of erectiestoornis bijvoorbeeld)

Ook mensen met sportblessures rondom het bekken (denk aan liezen, heupen en billen) worden regelmatig (maar wellicht nog te weinig) gezien bij een bekkenfysiotherapeut.

De behandeling
Als eerst wordt een uitgebreide anamnese afgenomen. Hierin staan verschillende domeinen centraal (urologie, proctologie, seksuologie, gynaecologie etc.) zodat een goed beeld kan worden gevormd van de klachten die er zijn.
Vervolgens wordt een onderzoek gedaan om de mate van disfunctioneren van de (bekkenbodem)spieren vast te stellen. Dit wordt meestal gedaan met een inwendig onderzoek. Vooraf wordt de patiënt hierover geïnformeerd door de bekkenfysiotherapeut, en dit gaat altijd in overleg met de patiënt.

Na een uitgebreid onderzoek zal het behandelplan worden opgesteld, waarbij gelet wordt op het dagelijks functioneren van de patiënt.

Afhankelijk van de klachten bestaat de behandeling uit ademhalings- en ontspanningsoefeningen, toiletadvies, voedingsadvies, het leren aan- en ontspannen van de bekkenbodemspieren en stabiliteitsoefeningen.
Ook kan er gekozen worden voor inwendig behandelen. Deze behandeling kan bestaan uit het verminderen van pijnlijke triggerpoints, myofeedback, elektrostimulatie en ballontraining.

Wanneer u vragen heeft over een behandeling, of over klachten die u ervaart. Of wilt u weten of bekkenfysiotherapie u verder kan helpen, bel of mail gerust naar de praktijk en onze bekkenfysiotherapeut kan u verder helpen!